ღ LilacMessy Followers ღ

ღ Since 29/12/09 ღ

ღ LikeUsOnFacebook ღ





Friday, March 19, 2010

makna disebalik coke.. p1


sambungan from " THIS ENTRY "..



aii tanak ulas gambo panjang2, so pndai2 la uols menilainya..


Anda di rumah diharap dapat mencuba kajian ini :

1. Masukkan tulang dalam satu mangkuk yang diisi Coke, ia akan hancur atau hilang sama sekali dalam masa 2 hari.Elok untuk yang berniaga sup tulang!


2. Untuk mencuci tandas : Masukkan setin air Coke dalam tandas dan biarkan selama 1 jam dan kemudian 'flush'.Kesan kotoran/hampas akan hilang dari tindakan 'citric asid' yang berada dalam Coke. Satu bahan gantian untuk mencuci kalau sabun dah habis! Rasa-rasa buat sabun badan boleh tak?


3. Untuk menghilangkan kesan karat dari bumper kereta jenis chrome : Lap bumper dengan aluminium foil yang dicelup dengan Coke. Kesannya karat hilang!


4. Untuk menghilangkan kesan 'corrosion' atau hakisan pada skru/nat bateri kereta : Tuang saja setin Coke pasti kesan hakisan hilang serta merta.


5. Untuk melonggarkan skru yang berkarat dan ketat : Sekali lagi tuang setin Coke, skru tersebut pasti longgar dan boleh dibuka.


6. Untuk menghilangkan kesan minyak/lekit dari pakaian : Tambahkan setin Coke dalam mesin basuh bersama sabun pencuci dan basuh macam biasa. Kesan minyak tu pasti hilang. Kemudian bolehlah minum air basuhan tadi berperisa coke.


7. Cermin kereta anda berdebu/kotor/melekit ? Celup tuala dengan Coke dan lap. Pasti bersih. Tak payah guna tin sembur cuci cermin cam jual di Yawata tu kerana ianya amat mahal!



p/s ~ entry nih bakal bersambung okei..
so, nntykn kemunculannya.. :P






♥ my heart beats juz for u...
lots of love ♥ *messy*
SecubitNota; Sharing is Caring, TAPY kalau nak copy entry wa, bgtau eh.. Paling terok pong wa makan hati jerk.. :)

4 Hug me ღ:

Alynn Notnot said...

kan notnot dah bagitau ;)

ardinihumaira said...

yunk! yeappp i ada tahu tentang ni. jadi i kurang dah hantam coke... dalam setahun mungkin sekali duatime terhinginnn gitu. :p tapi kalo 100 plus, i kerap juga. 100 plus boley hantam tak yunk?

* mEsSy * said...

Alynn Notnot ~

sepantas kilat aii g carik tao.. temkiu lalink..

:P

* mEsSy * said...

ardinihumaira ~

aii de tawu gaks, tapy still wat keras pale.. tapy skrunk aii dh baek.. tanak dh breee2 nih..

100 plus erk?? yu taleh balun, kasik jerk kat aii.. kalu aii, aper pown bole.. yu jerk y taleh..

:P