ღ LilacMessy Followers ღ

ღ Since 29/12/09 ღ

ღ LikeUsOnFacebook ღ





Sunday, January 3, 2010

epal ijau..


saallaamm.. ri nie ase cm nak kongsi sikit ngn pollower2 ksygn mis.. ab0ut epal ijau c0z ri ni mis dh telan kire2 3bijik epal ijau.. so, bile di pkir kan balek byk jugak kasiat epal ijaun nie kan.. ta gtue pollowers???


*epal yang tlah d-NGAP oleh mis tadik!


1) Mengandungi serat yang tinggi dan antioksidan seperti flavonoid, betakarotena dan fitokimia.

2) Kandungan agen antioksidan yg terdapat dalam epal mampu menentang radikal bebas serta dapat melambatkan proses penuaan yang menyebabkan kulit wajah cepat berkedut.Ia juga memperbaiki tekstur kulit wajah dengan memperbaharui sel-sel kulit dengan segera. Purata air lebih kurang 115.82 gram yang terkandung dalam sebiji epal juga dapat melembapkan kulit yg kering.

3) bukan sahaja membantu menghalang salur darah drpd tersumbat(penting untuk menghalang sakit jantung) malah ia juga menghalang sel kanser daripada merebak ke seluruh badan untuk keadaan tertentu.

4) TIP PENTING!!! jgn biarkan epal terdedah lama selepas dipotong kerana ia boleh menyebabkan antioksidan mudah terbebas ke udara sebaik shj epal dipotong.

5) Epal yang mengandungi kandungan serat dan kalori yang tinggi penting dalam membantu proses mengawal berat badan. Serat dapat melambatkan kita dari berasa lapar manakala kalori pula dapat memberikan kita tenaga.

6) Berita baik!! kandungan kolestrol serta lemak tidak terdapat dalam epal. So, sesiapa yang hendak berdiet,epal sesuai menjadi snek terbaik untuk mengalas perut dan juga membantu menguruskan badan


so, kepade sesape yang berniat nak diet, bole la mkn.. sambil makan sambil jage kesihatan yewp.. daaaaaaaaa.... (*_^)






LilacMessy
SecubitNota; Sharing is Caring, TAPY kalau nak copy entry wa, bgtau eh.. Paling terok pong wa makan hati jerk.. :)

4 Hug me ღ:

hisham said...

hehe..mkn epal ni cecah ngn garam..fulamak,,best giler....nk berak pn senang,....tq share info ni

:-: LilacMessy :-: said...

hehe.. mmg besh gilakk la.. melawaskan aper yg patut.. welkem2!! sharing is caring..(^_^)

Redbloodsnow said...

kak zie kan messy, bile mkn epal ijau kan. kompom gg nyilu weh. tuh yg boikot epal ijau tuh..hikhikhik :P

:-: LilacMessy :-: said...

dulu messy jadi mcm to gak.. skrunk dh ta bape dh.. ade y ckp bole jdik ngilu bub ta potong epal to dulu b4 mkn.. try k.zie potong dulu baru mkn, komp0m oke.. try la yewp.. (^_*)